Language: EN | 中文 |

Pengurusan Stor and Inventori Yang Berkesan (17-18 Mac 2014) Dorsett Regency Hotel KL

 

http://www.ipa.com.my/5u84f48n.gif
Z6482NB

View Full Program | Register Me | Upcoming Courses | Home | UNSUBSCRIBE

KANDUNGAN KURSUS

  • Jenis & Kedudukan Inventori

  • Keputusan Volum

  • Analisa Inventori & Sistem Kawalan

  • Pengurusan "Warehouse" / Gudang

  • Fungsi-Fungsi Stor

  • Tanggungjawab & Fungsi Pekerja Stor

  • Membaiki Sistem Pengurusan Stor / Gudang

  • Penerimaan & Pengisuan Stor

  • Fungsi-Fungsi Penerimaan

  • Kaedah-Kaedah Pengkodan

  • Pemeriksaan & Pengambilan Stok


OBJEKTIF KURSUS
Organisasi hari ini menghadapi pelbagai cabaran untuk mencapai kos, kepantasan dan kebergantungan. Ketiga-tiga objektif ini boleh dicapai melalui pengurusan stor yang berkesan Pengurusan stor memainkan peranan yang amat penting dalam membaiki persaingan sesuatu perniagaan.

Kursus ini juga akan memberi tumpuan kepada memperbaiki prestasi stor dan 'warehouse' (gudang) khususnya dalam persekitaran perniagaan yang kian berubah. Lazimnya, dikatakan bahawa stor "HANYA MENAMBAH KOS TETAPI BUKANNYA NILAI".

Organisasi harus menambah nilai dalam semua aktiviti-aktiviti stor dan 'warehouse' nya demi mengekalkan kelebihan daya bersaing.


SELEPAS MENGHADIRI KURSUS INI, ANDA AKAN DAPAT....

  • Memahami tanggungjawab-tanggungjawab mereka sebagai staf / pekerja stor / gudang (warehouse)

  • Mengenalpasti cara-cara membaiki produktiviti stor masing-masing

  • Memahami peranan mereka sebagai sistem penyokong kepada pelbagai bahagian di dalam sesebuah organisasi

  • Memahami kepentingan 5 objektif prestasi terhadap keupayaan sesuatu stor


SIAPA YANG PATUT HADIR
Para pekerja yang mempunyai kaitan dengan kerja-kerja penstoran dan gudang (warehouse) termasuk Pengurus Stor, Penyelia Stor & Logistik, Pegawai Stor & Inventori, Penyelenggara Stor, Pembantu Stor & Inventori, Kerani Stor dan kakitangan stor yang berkenaan


METODOLOGI
Sesi teori akan diikuti dengan kajian kes and latihan praktikal serta perbincangan umum untuk kemudahan pemahaman dan aplikasi.

 

PENCERAMAH KURSUS
ENCIK V. THANABALAN
mempunyai pengalaman yang luas dan mendalam dalam bidang Peningkatan Prestasi Operasi khususnya dalam pelbagai industri perkhidmatan dan pengeluaran.

Beliau memulakan kerjayanya dalam operasi pengeluaran sebagai Eksekutif Pengeluaran dan secara beransur-ansur menjawat pelbagai jawatan pengurus seperti Pengurus Pengeluaran, Pengurus Pembungkusan, Pengurus Perancangan dan Logistik, Pengurus Jualan dan Pengurus Syarikat.

Beliau pernah bekerja di beberapa organisasi seperti Baxter Healthcare, London Rubber Company, Solectron, Mona Industries dan Asiatic Dipped Products. Pengalaman ini telah memberikan beliau pemahaman yang mendalam tentang pelbagai peluang dan masalah yang melibatkan pengurusan kerja.

Bermula dari tahun 1996, beliau telah beralih kepada bidang latihan dan perundingan serta menjadi pensyarah bagi berbagai program Sarjana Pentadbiran Perniagaan. Beliau telah mengendalikan banyak latihan dalaman dan awam bagi sektor kerajaan dan sektor swasta. Antara syarikat-syarikat yang pernah menggunakan khidmat beliau termasuklah Kementerian Pertahanan Awam, TLDM, UMW, Titan Group, CS Metal Industries, Sharp Roxy, Petronas, ShinEtsu Sdn. Bhd., Triplus Industry, Metrod Sdn. Bhd., Shinko Electronics, Green Riverwood, Omron Malaysia Sdn. Bhd., Hap Seng Consolidated Bhd., YTY Industry dan Maruyama Sdn. Bhd.

Para peserta yang menghadiri program-program latihan beliau menerima manfaat yang bernilai dan keputusan yang berkesan kerana beliau mempunyai pendedahan industri yang luas.

Beliau sentiasa memberi dorongan kepada para peserta dan pekerja untuk mempertingkatkan keupayaan ke tahap maksimum, baik dari aspek pencapaian individu, kumpulan dan organisasi.

Beliau memperolehi Ijazah Sarjana Muda (Hons) dalam bidang Pengurusan dan Biokimia serta memiliki Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan dengan pengkhususan dalam Pengurusan Am.

 

COURSE FEES

The fee per person is RM1095. The full fee is required with your registration. Further discounts are available for large groups persons registered are entitled to a 10%discount. The fee includes luncheon, coffee/tea breaks and notes.



Written Cancellation:
Registration cancelled 7 days prior to the event are subject to a RM200 service charge. There will be no refunds for notice received less than 7 days prior to the event. A substitute may be made at any time at no extra cost.

 

CONTACT US

CALL Juliany @ 03 2162 2117

juliany@ipa.com.my

Michelle @ 03-2161 3477
michelle@ipa.com.my
Fax 03 -2162 3110


For Customised In-House Training
CALLYvonne@ 03-21627323
yvonne@ipa.com.my
www.ipa.com.my

 

3

 

ORGANIZED BY:

ipa

© Copyright, All Rights Reserved IPA Training Sdn Bhd 2014

Hari Pertama
9:00 PENGENALAN KEPADA INVENTORI

  • Takrif inventori
  • Semua operasi mempunyai inventori
  • Nilai-nilai inventori
  • Kepentingan kewujudan inventori

JENIS-JENIS INVENTORI

  • Inventori mampan
  • Inventori kitar
  • Inventori jangkaan
  • Inventori yang dirancangkan

10:45 KEDUDUKAN INVENTORI

  • Keputusan inventori
  • Amaun untuk dipesan
  • Bila hendak dipesan
  • Berapa banyak untuk mengawal sistem
  • Bagaimana maklumat/informasi stok harus disimpan

1:00 Waktu Makan Tengahari

 

2:00 KEPUTUSAN VOLUM

  • Kos-kos inventori
  • Profil inventori
  • Model EOQ
  • Model EBQ

KEPUTUSAN BERKENAAN MASA/TEMPOH

  • Bila untuk memesan?
  • Semakan yang berterusan dan berkala
  • Masa selang
  • Titik dan paras pesan semula

3:45 ANALISA INVENTORI DAN SISTEM KAWALAN

  • Keutamaan-keutamaan inventori-sistem ABC
  • Inventori pengukuran
  • Inventori sistem maklumat

PENGENALAN KEPADA STOR /PENGURUSAN 'WAREHOUSE' / GUDANG

  • Apa itu pengurusan stor / gudang (warehouse)
  • Tanggungjawab-tanggungjawab stor / gudang (warehouse)
  • Faktor-faktor yang harus diambilkira dalam mengorganisasikan suatu stor / gudang (warehouse)
  • Misi stor / gudang (warehouse) - fungsi-fungsi tradisi dan peranan-peranan yang menambahbaikan nilai
  • Cabaran-cabaran pengurusan stor /gudang (warehouse) terkini

5.00 Tamat Hari Pertama

 

Hari Kedua
9:00
FUNGSI-FUNGSI STOR / GUDANG (WAREHOUSE)

  • Penerimaan
  • Isu
  • Dock to stock'
  • Perekodan
  • Perkapalan
  • Pemungutan pesanan

TANGGUNGJAWAB DAN FUNGSI PEKERJA STOR / GUDANG

  • Paras stok yang tepat
  • Maklumat berkenaan keadaan stok
  • Lokasi tepat
  • Dokumentasi tepat
  • Rekod tepat dan dikemaskinikan
  • Perkapalan
  • Sistem pemfailan yang baik

10:45 MEMBAIKI SISTEM PENGURUSAN STOR / GUDANG

  • Pergerakan stor dan teknik-teknik pengurangan kos
  • Stok yang bergerak perlahan dan cepat
  • Susun atur simpanan
  • Kos pesanan
  • Pengurusan
  • Membina suatu sistem pengurusan 'warehouse' (gudang) yang berkesan
  • Keberkesanan ruang pengurusan stor
  • Amalan-amalan keselamatan

PENERIMAAN DAN PENGISUAN STOR

  • Permintaan untuk semak pesanan
  • Produk pungutan
  • Pembungkusan
  • Penyediaan dokumen
  • Rekod dan kemasukan data
  • Pemfailan
  • Isu-isu

1:00 Waktu Makan Tengahari

 

2:00 FUNGSI-FUNGSI PENERIMAAN

  • Bezakan item lawan 'DO' pembekal
  • Item semakan lawan pemesanan belian
  • Mengeluarkan dokumen penerimaan
  • Kemasukan data
  • Pemfailan
  • Mengekalkan sistem penomboran bahagian yang berkesan

 

KAEDAH-KAEDAH PENGKODAN

  • Penomboran
  • Nombor alpha
  • Apa yang harus ditunjukkan oleh kod?
  • Apa yang harus dielak semasa pengkodan
  • Kegunaan sistem-sistem elektronik
  • Keperluan-keperluan pemfailan

3:45 PEMERIKSAAN DAN PENGAMBILAN STOK

  • Tujuan dan cara-cara pengambilan stok
  • Prosedur pengambilan stok
  • Rekonsil pengambilan stok
  • Fungsi-fungsi sokongan - ciri-ciri, faedah-faedah, keselamatan, ergonomik, sekuriti dan pengekalan

5.00 Kursus Tamat